ΝΟΥΣ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ

Α' ΛΥΚΕΙΟΥ

#exetonousou στο δρόμο προς το μέλλον που σου αξίζει!

Οι εκπαιδευτικοί στόχοι της Άλγεβρας Α' Λυκείου βασίζονται στην ανάπτυξη μαθηματικών δεξιοτήτων, τη λογική σκέψη και την επίλυση προβλημάτων. Μερικοί βασικοί στόχοι είναι οι εξής:

Γενικοί Εκπαιδευτικοί Στόχοι:

Ανάπτυξη της κριτικής και αναλυτικής σκέψης μέσω της μαθηματικής λογικής.
Κατανόηση και χρήση των βασικών αλγεβρικών εννοιών και πράξεων.
Εξοικείωση με τη μοντελοποίηση προβλημάτων της καθημερινής ζωής μέσω αλγεβρικών εξισώσεων.
Καλλιέργεια δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων με τη χρήση συμβολισμών και τύπων.

Ειδικοί Εκπαιδευτικοί Στόχοι:

Πραγματικοί αριθμοί:

  • Κατανόηση της δομής των πραγματικών αριθμών (ρητοί, άρρητοι, δεκαδικοί, ακέραιοι).
  • Δεξιότητα στις πράξεις και στις ιδιότητες των πραγματικών αριθμών.

 

Άλγεβρα & εξισώσεις:

  • Κατανόηση και επίλυση 1ου και 2ου βαθμού εξισώσεων.
  • Κατανόηση των ανισώσεων και της γραφικής τους παράστασης.
  • Εφαρμογή εξισώσεων και ανισώσεων σε πρακτικά προβλήματα.

 

Συναρτήσεις:

  • Κατανόηση της έννοιας της συνάρτησης και των βασικών τύπων της.
  • Σχεδίαση και ερμηνεία γραφικών παραστάσεων συναρτήσεων.

 

Προόδους:

  • Κατανόηση αριθμητικών και γεωμετρικών προόδων.
  • Εφαρμογή τύπων προόδου σε υπολογισμούς.

 

Συστήματα εξισώσεων:

  • Ανάπτυξη μεθόδων επίλυσης (αντικατάστασης, αντίθετων συντελεστών, ορίζουσες).
  • Εφαρμογές σε προβλήματα καθημερινής ζωής.

Οι εκπαιδευτικοί στόχοι της Γεωμετρίας Α' Λυκείου επικεντρώνονται στην ανάπτυξη της μαθηματικής σκέψης, της χωρικής αντίληψης και της λογικής απόδειξης.

Γενικοί Εκπαιδευτικοί Στόχοι:

Ανάπτυξη της ικανότητας λογικής σκέψης και απόδειξης γεωμετρικών προτάσεων.
Κατανόηση και χρήση των γεωμετρικών εννοιών και σχέσεων.
Ανάπτυξη της ικανότητας ανάλυσης και επίλυσης γεωμετρικών προβλημάτων.
Σύνδεση της γεωμετρίας με άλλους κλάδους των μαθηματικών και την καθημερινή ζωή.
Εξοικείωση με τη χρήση σχημάτων και συμβολισμών για την περιγραφή γεωμετρικών καταστάσεων.

Ειδικοί Εκπαιδευτικοί Στόχοι:

Βασικές Έννοιες της Γεωμετρίας

  • Κατανόηση των βασικών στοιχείων της γεωμετρίας (σημείο, ευθεία, επίπεδο, ημιευθείες, ευθύγραμμα τμήματα).
  • Αναγνώριση και χρήση βασικών γεωμετρικών συμβολισμών.

 

Γωνίες και Σχέσεις μεταξύ τους

  • Κατανόηση και ταξινόμηση των γωνιών (οξείες, ορθές, αμβλείες, πλήρεις).
  • Μελέτη των σχέσεων μεταξύ γωνιών (παραπληρωματικές, συμπληρωματικές, κατακορυφήν).
  • Χρήση των γεωμετρικών σχέσεων σε προβλήματα.

 

Τρίγωνα και Ιδιότητες

  • Κατανόηση των βασικών στοιχείων του τριγώνου (ύψη, διάμεσοι, διχοτόμοι).
  • Απόδειξη και χρήση του θεωρήματος ισότητας και ανισότητας τριγώνων.
  • Εφαρμογή του Πυθαγορείου θεωρήματος σε προβλήματα.

 

Παραλληλία και Καθετότητα

  • Κατανόηση και απόδειξη των θεωρημάτων παραλληλίας.
  • Μελέτη των ιδιοτήτων των παραλλήλων ευθειών.
  • Εφαρμογή των θεωρημάτων σε σύνθετα γεωμετρικά προβλήματα.

 

Πολύγωνα και Κύκλος

  • Αναγνώριση και μελέτη των βασικών ιδιοτήτων των τετραπλεύρων και άλλων πολυγώνων.
  • Κατανόηση των ιδιοτήτων του κύκλου (εγγεγραμμένες και επίκεντρες γωνίες, εφαπτόμενα τμήματα).
  • Εφαρμογή των θεωρημάτων του κύκλου σε προβλήματα.

 

Μετρικές Σχέσεις στη Γεωμετρία

  • Χρήση του Πυθαγορείου θεωρήματος και των μετρικών σχέσεων στον κύκλο.
  • Ανάπτυξη της ικανότητας χρήσης αναλογιών στη γεωμετρία (Θεώρημα Θαλή, ομοιότητα τριγώνων).

Οι εκπαιδευτικοί στόχοι της Φυσικής Α' Λυκείου εστιάζουν στην κατανόηση των φυσικών φαινομένων, στην ανάπτυξη της επιστημονικής σκέψης και στη σύνδεση της φυσικής με την καθημερινή ζωή.

Γενικοί Εκπαιδευτικοί Στόχοι:

Καλλιέργεια της αναλυτικής και κριτικής σκέψης μέσω της μελέτης των φυσικών φαινομένων.
Ανάπτυξη δεξιοτήτων πειραματισμού και επιστημονικής μεθοδολογίας.
Κατανόηση των βασικών φυσικών νόμων και της εφαρμογής τους σε πραγματικές καταστάσεις.
Εξοικείωση με τη χρήση των μαθηματικών εργαλείων στη φυσική.
Ανάπτυξη δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων μέσω φυσικών μοντέλων.

Ειδικοί Εκπαιδευτικοί Στόχοι:

Κινηματική Σημειακού Σώματος

  • Κατανόηση της έννοιας της θέσης, της μετατόπισης, της ταχύτητας και της επιτάχυνσης.
  • Διάκριση της ευθύγραμμης ομαλής και ευθύγραμμης ομαλά επιταχυνόμενης κίνησης.
  • Ανάγνωση και ερμηνεία γραφικών παραστάσεων κίνησης.

 

Δυναμική Σημειακού Σώματος

  • Κατανόηση των θεμελιωδών νόμων του Νεύτωνα και της εφαρμογής τους.
  • Μελέτη των δυνάμεων και της ισορροπίας ενός σώματος.
  • Κατανόηση της έννοιας της τριβής και του ρόλου της στην κίνηση των σωμάτων.

 

Έργο και Ενέργεια

  • Ορισμός του έργου και της κινητικής ενέργειας.
  • Μελέτη του νόμου διατήρησης της μηχανικής ενέργειας.
  • Σύνδεση της έννοιας της ενέργειας με την καθημερινή ζωή και την τεχνολογία.

 

Κρούσεις και Διατήρηση της Ορμής

  • Κατανόηση της αρχής διατήρησης της ορμής και των εφαρμογών της.
  • Ανάλυση διαφόρων τύπων κρούσεων (ελαστικές και ανελαστικές).

 

Ταλαντώσεις

  • Ορισμός της απλής αρμονικής ταλάντωσης.
  • Κατανόηση του ρόλου της αποκαταστατικής δύναμης και της περιόδου ταλάντωσης.

Οι εκπαιδευτικοί στόχοι της Χημείας Α’ Λυκείου επικεντρώνονται στην κατανόηση των θεμελιωδών αρχών της Χημείας, στην ανάπτυξη της επιστημονικής σκέψης και στην εφαρμογή της γνώσης σε πραγματικά προβλήματα.

Γενικοί Εκπαιδευτικοί Στόχοι:

Κατανόηση των βασικών εννοιών της Χημείας και της σημασίας τους στη φύση και την καθημερινή ζωή.
Ανάπτυξη της ικανότητας επίλυσης προβλημάτων μέσω μαθηματικών υπολογισμών και λογικών συλλογισμών.
Απόκτηση δεξιοτήτων πειραματισμού, παρατήρησης και ασφαλούς χρήσης χημικών ουσιών.
Καλλιέργεια της επιστημονικής σκέψης και της ικανότητας εξαγωγής συμπερασμάτων.
Σύνδεση της Χημείας με τη Βιολογία, τη Φυσική και την Περιβαλλοντική Επιστήμη.

Ειδικοί Εκπαιδευτικοί Στόχοι:

Η Δομή της Ύλης και του Ατόμου

  • Κατανόηση της έννοιας της ύλης, των φυσικών και χημικών ιδιοτήτων της.
  • Αναγνώριση των καταστάσεων της ύλης και των μεταβολών τους.
  • Μελέτη της δομής του ατόμου (πρωτόνια, νετρόνια, ηλεκτρόνια, ηλεκτρονιακή δομή).
  • Εξοικείωση με τον Περιοδικό Πίνακα και τις χημικές ιδιότητες των στοιχείων.

 

Χημικοί Δεσμοί και Χημικές Ενώσεις

  • Αναγνώριση και κατανόηση των τύπων χημικών δεσμών (ιοντικός, ομοιοπολικός, μεταλλικός).
  • Σύνδεση της ηλεκτρονιακής δομής των ατόμων με τον τύπο του χημικού δεσμού που σχηματίζουν.
  • Κατανόηση της έννοιας της ηλεκτραρνητικότητας και της πολικότητας των μορίων.

 

Χημικές Αντιδράσεις και Στοιχειομετρία

  • Εξισορρόπηση χημικών εξισώσεων και κατανόηση του νόμου διατήρησης της μάζας.
  • Υπολογισμοί μάζας, όγκου και ποσότητας ουσιών μέσω της στοιχειομετρίας.
  • Κατανόηση του ρόλου των αντιδράσεων στην καθημερινή ζωή και στη βιομηχανία.

 

Διαλύματα και Συγκεντρώσεις

  • Κατανόηση της έννοιας του διαλύματος, του διαλύτη και της διαλυμένης ουσίας.
  • Υπολογισμός συγκεντρώσεων διαλυμάτων (Μοριακότητα, % κατά βάρος, % κατά όγκο).
  • Σύνδεση της διαλυτότητας με παράγοντες όπως η θερμοκρασία και η πίεση.

 

Οξέα, Βάσεις και pH

  • Αναγνώριση των οξέων και των βάσεων και των ιδιοτήτων τους.
  • Υπολογισμός της τιμής του pH και κατανόηση της σημασίας του σε βιολογικά και περιβαλλοντικά συστήματα.
  • Κατανόηση της επίδρασης των οξέων και βάσεων σε καθημερινές εφαρμογές (όξινη βροχή, πεπτικό σύστημα, τρόφιμα).

 

Χημεία και Περιβάλλον

  • Αναγνώριση της σημασίας της Χημείας στην κατανόηση και αντιμετώπιση περιβαλλοντικών προβλημάτων.
  • Μελέτη της ρύπανσης του αέρα, του νερού και των εδαφών από χημικές ουσίες.
  • Ανάπτυξη οικολογικής συνείδησης και σύνδεση της Χημείας με τη βιώσιμη ανάπτυξη.

Οι εκπαιδευτικοί στόχοι της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’ Λυκείου επικεντρώνονται στην ανάπτυξη του γλωσσικού εγγραμματισμού, της κριτικής σκέψης και της ικανότητας παραγωγής λόγου σε διάφορα επικοινωνιακά περιβάλλοντα.

Γενικοί Εκπαιδευτικοί Στόχοι:

Κατανόηση και ανάλυση κειμένων διαφορετικών ειδών (αφηγηματικών, περιγραφικών, επιχειρηματολογικών κ.λπ.).
Καλλιέργεια της ικανότητας παραγωγής γραπτού και προφορικού λόγου ανάλογα με το επικοινωνιακό πλαίσιο.
Ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της ικανότητας αξιολόγησης πληροφοριών.
Εμπλουτισμός του λεξιλογίου και κατανόηση της σημασίας της γλώσσας στη διαμόρφωση της σκέψης.
Χρήση ορθής γραμματικής, συντακτικού και δομής στη γλωσσική επικοινωνία.

Ειδικοί Εκπαιδευτικοί Στόχοι:

Κατανόηση Γραπτού και Προφορικού Λόγου

  • Ανάγνωση, ερμηνεία και κριτική προσέγγιση ποικίλων κειμένων (άρθρα, δοκίμια, αφηγήσεις, ομιλίες).
  • Εντοπισμός βασικών ιδεών και επιχειρημάτων στα κείμενα.
  • Αναγνώριση ρητών και υπόρρητων νοημάτων σε κείμενα.

 

Λεξιλόγιο και Χρήση της Γλώσσας

  • Εμπλουτισμός του λεξιλογίου μέσω της μελέτης κειμένων.
  • Αναγνώριση και χρήση συνώνυμων, αντώνυμων και σημασιολογικών αποχρώσεων των λέξεων.
  • Κατανόηση των μηχανισμών σχηματισμού λέξεων (παραγωγή, σύνθεση).

 

Γραμματική και Συντακτικό

  • Σωστή χρήση των γραμματικών και συντακτικών κανόνων στη γραφή και στον προφορικό λόγο.
  • Αναγνώριση και ανάλυση συντακτικών δομών (κύριες και δευτερεύουσες προτάσεις, είδη προτάσεων).
  • Ανάπτυξη της ικανότητας διατύπωσης σαφούς και δομημένου λόγου.

 

Παραγωγή Γραπτού Λόγου

  • Σύνταξη εκθέσεων, άρθρων, επιστολών, ομιλιών με συνοχή και δομή.
  • Ανάπτυξη επιχειρηματολογίας και τεκμηρίωσης απόψεων.
  • Προσαρμογή του ύφους του γραπτού λόγου ανάλογα με το επικοινωνιακό πλαίσιο.

 

Προφορική Έκφραση και Επιχειρηματολογία

  • Διατύπωση απόψεων με σαφήνεια και συνοχή.
  • Συμμετοχή σε συζητήσεις και διαλόγους με λογικά επιχειρήματα.
  • Ανάπτυξη δεξιοτήτων παρουσίασης και δημόσιου λόγου.

 

Γλώσσα και Πολιτισμός

  • Σύνδεση της γλώσσας με την κοινωνία και την πολιτιστική της διάσταση.
  • Κατανόηση της επίδρασης της γλώσσας στη διαμόρφωση ταυτότητας και στάσεων.
  • Ανάπτυξη της ικανότητας ανάλυσης της πολυτροπικότητας των σύγχρονων κειμένων (εικόνα, κείμενο, ήχος).

Οι εκπαιδευτικοί στόχοι των Αρχαίων Ελληνικών στην Α’ Λυκείου επικεντρώνονται στην κατανόηση της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, στη μετάφραση και ερμηνεία κειμένων, καθώς και στη σύνδεσή τους με τον σύγχρονο πολιτισμό.

Γενικοί Εκπαιδευτικοί Στόχοι:

Κατανόηση της δομής και της λειτουργίας της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.
Ανάπτυξη της ικανότητας ανάγνωσης, μετάφρασης και κατανόησης αρχαίων κειμένων.
Καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και της ερμηνευτικής προσέγγισης των αρχαίων κειμένων.
Σύνδεση της αρχαίας ελληνικής γλώσσας με τη νέα ελληνική και άλλες σύγχρονες γλώσσες.
Γνωριμία με την αρχαιοελληνική σκέψη, τη φιλοσοφία και τις αξίες του ελληνικού πολιτισμού.

Ειδικοί Εκπαιδευτικοί Στόχοι:

Γλωσσική Διδασκαλία και Μετάφραση

  • Κατανόηση της δομής της αρχαίας ελληνικής πρότασης.
  • Αναγνώριση και χρήση των βασικών γραμματικών και συντακτικών φαινομένων.
  • Εξοικείωση με την ετυμολογία και τη σημασία των λέξεων, καθώς και τη σχέση τους με τη νέα ελληνική.
  • Απόκτηση δεξιοτήτων μετάφρασης απλών και σύνθετων κειμένων.

 

Γραμματική και Συντακτικό

  • Αναγνώριση και κατανόηση των βασικών κλίσεων των ονομάτων και των ρημάτων.
  • Μελέτη των εγκλίσεων και της λειτουργίας τους στο λόγο.
  • Ανάλυση των δομών της απλής και της σύνθετης πρότασης.
  • Σύνδεση των συντακτικών φαινομένων με τη χρήση τους στο αρχαίο κείμενο.

 

Ερμηνεία και Ανάλυση Κειμένων

  • Μελέτη επιλεγμένων κειμένων από ιστοριογραφία (Ξενοφών, Θουκυδίδης), φιλοσοφία (Πλάτων, Αριστοτέλης) και τραγωδία (Σοφοκλής, Ευριπίδης).
  • Εξαγωγή του βασικού νοήματος των κειμένων μέσα από ερμηνευτικές ερωτήσεις.
  • Ανάλυση των ιδεών και των αξιών που εκφράζουν τα αρχαία κείμενα.
  • Συσχετισμός των αρχαίων κειμένων με σύγχρονα κοινωνικά και ηθικά ζητήματα.

 

Η Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και η Νεοελληνική

  • Σύγκριση της δομής της αρχαίας ελληνικής με τη νέα ελληνική.
  • Αναγνώριση της συνέχειας και της εξέλιξης της ελληνικής γλώσσας μέσα στον χρόνο.
  • Μελέτη αρχαιοελληνικών φράσεων και ρητών που χρησιμοποιούνται στη σύγχρονη γλώσσα.

 

Αξιοποίηση των Αρχαίων Ελληνικών στη Σύγχρονη Εποχή

  • Σύνδεση των αρχαίων ελληνικών με τις ανθρωπιστικές επιστήμες και τη φιλοσοφία.
  • Κατανόηση της συμβολής της αρχαίας ελληνικής στον σύγχρονο επιστημονικό λόγο.
  • Ανάδειξη της αξίας των αρχαίων κειμένων για την πολιτιστική κληρονομιά.